Pecherkapelle

CLIENT : Gemeinde Hernstein

TASK : Kapelle, Kirchenbau

DATE : 2002

Artist: Hans Wörtl

 

Fotos: Wolfgang Thaler

 

Das mit dem ersten Preis ausgezeichnete Projekt von Jutta Wörtl-Gössler wurde aus Schwarzkiefernholz und bunten vom Künstler Hans Wörtl gestalteten Glastafeln am Pecherlehrpfad in Hernstein errichtet. 

 

Auf einem dreieckigen Betonfundament mit Natursteinbelag ruht eine dachförmige Holzkonstruktion. Das hyperbolische Paraboloid der Westseite passt sich der ebenen, geneigten Fläche im Osten an, wie die Scharte dem Pechbaum. Vom Süden her schlüpft der Besucher durch eine „Spalte“ (Wiedergeburt) ins Innere der Kapelle, die den Blick auf den wunderschönen Schwarzkiefernwald, der Arbeitsumgebung der Pecher, freigibt. Das im Boden eingelassenen Wort PIX (Pech) transformiert die Kapelle in das Wort PAX (Frieden): Frieden den Pechern. Der einzige senkrechte Steher trägt das Kreuz. 

 

Das mit den kreuzförmigen Holzständer der Ostwand verwebte Bild des hl. Vinzenz von Saragossa schwebt durch den Wald. Das Portrait wurde in den Gesichtslandschaften der letzten Pecher gefunden, von Iris Andraschek und Hans Wörtl photografiert, von Hans Wörtl überlagert und farbig auf Glastafeln aufgebracht. 

 

Die Errichtung erfolgte mit freiwilliger Hilfeleistungen der Hernsteiner.

Chapel of Saint Vinzenz

To commemorate the last resin workers in the black pine forests south of Vienna, a competition was launched by the Governement of Lower Austria. The winning project was designed by the architect Jutta Wörtl-Gössler (RfM Räume für Menschen_Architektur) with the sculpturer Luka Arafune, and the artist Hans Wörtl. The chapel was built from black pine wood with the help of the people of Hernstein. 

 

Architecture 

By studying the surrpoundings and the process of tree gum extracting relevants elements were woven into the architecture. Design elements such as resin chip and harvesting ladder can be found in the outlines of the sculptural building. The narrow entrance refers to prehistoric graves in the neighborhood in it´s function of a rebirth gap. The beam nearby is the only vertical element within the construction topped with a small cross, symbol of christianity. The word “PIX” (lat. for resin), embedded in the floor covering, mutates into the word “PAX” (lat. for peace) through A-shape of the chapel: Peace to resin works

 

Construction

The entrance square near the adjecent street is plastered with the inlay of a white „P“ indicting parking. The floor of the triangular raw concrete base made by locals is covered with natural stone (slate) containing a white line, the „I“. The pine wood for the hyperbolic paraboloid (warped) construction was harvested and donated by the poeple of Hernstein. A local carpenter supervised the building process. The western side of the chapel is made of horizontal planks turning around an inclined plain in the east showing a huge face. The chapel opens to the black pine forrest.  White plaster stones on the floor form the letter „X“.

 

Artistic concept

Colorful glass panels designed by the artist Hans Wörtl show Saint Vinzenz, patron of resin work. The artist met the last living resin workers, took their pictures and overlaped them. The emerging face shows the „portrait“ of the Saint. Divided in 30 sections, each glas panel ist different. Coloured glas bits werde mounted on a carrying glas,  They were burned in a glas stove of a firm doing church windows.

 

The property is accessible at all times.